Skip to main content

Varför behöver vi AV teknik när vi har Zoom?

Vi får ofta frågan varför AV teknik behövs när olika tjänster av videokonferenser finns, som det omåttligt populära Zoom, Skype, Facebooks Facetime och Microsofts Teams. Vi skulle vilja vända på denna fråga; vi påstår att användandet av olika online plattformar för videokonferenser är ett tecken på att modern AV-teknik behövs mer än någonsin!

Tack vare dessa plattformar kan vi hålla kontakt (och arrangera möten) med kollegor, kunder och vänner världen över. Men explosionen av videomöten har också visat vilka brister som finns inom teknologin; framförallt problem med ljudkvalité och video-livets avsaknad av kroppsspråk.

Vad är skillnaden mellan AV-teknik och digitala mötesprogram?

AV-teknik och digitala mötesprogram används båda för att underlätta audio- och visuell kommunikation, men det finns några viktiga skillnader mellan de två.

AV-teknik, å ena sidan, avser vanligtvis den hårdvara och programvara som används för att leverera ljud- och videoinnehåll i ett fysiskt utrymme, t.ex. ett mötesrum, konferenscenter eller auditorium. AV-teknik kan omfatta enheter som projektorer, skärmar, mikrofoner, högtalare och kameror samt specialiserad programvara för att styra och hantera dessa enheter. AV-teknik är också utformad för att skapa en uppslukande och engagerande upplevelse för deltagarna i ett fysiskt utrymme.

Digitala mötesprogram, å andra sidan, är utformade för kommunikation och samarbete på distans. Ofta är de molnbaserade programvaror för videokonferenser som möjliggör för användare att ansluta till andra var som helst i världen via sin dator, surfplatta eller smartphone. Program som Zoom, Teams och Skype erbjuder funktioner som skärmdelning, chatt och virtuella bakgrunder samt möjlighet att spela in möten och webbseminarier. De är ofta utformade för att simplifiera för fjärrteam att samarbeta och kommunicera effektivt, oavsett var de befinner sig.

En viktig skillnad mellan AV-teknik och digitala mötesprogram är att AV-teknik är utformad för kommunikation på plats och på distans (för att underlätta upplevelsen av de digitala mötena), medan digitala mötesplattformar är utformade enbart för kommunikation på distans. AV-teknik består vanligtvis av specialiserad och kvalitativ utrustning, medan onlineprogrammen kan användas oavsett från var som helst med en internetanslutning.

De digitala mötesprogrammen kan alltså användas utan AV-teknik, medan AV-tekniken möjliggör och förbättrar upplevelsen av de digitala mötena.

Vanliga problem som uppstår vid användande av digitala mötesplattformar

När vi håller vanliga, traditionella möten är alla deltagare vanligtvis i samma rum. Vi kan enkelt se (och höra) vem det är som pratar vid ett visst tillfälle, och om en presentation visas kan vi fortfarande se presentatörens kroppsspråk. Och det är här problemen med videokonferenser kommer in – det är svårt för oss att dela upp olika röster när de kommer från en och samma högtalare. Detta är av flera anledningar: Kvalitén blir sämre över internet, användandet av dålig mikrofon och/eller dålig högtalare men framförallt för att alla röster kommer från ett och samma ställe. Inte bara att mötesdeltagare råkar prata över varandra (vi vet, det händer hela tiden), men också diverse bakgrundsljud som kommer med deltagarnas mikrofoner, eller eko från de rum de befinner sig i.

Så vad är lösningen? Lösningen är såklart bra AV teknik! Allt från att kunna erbjuda bättre högtalare, hörsnäckor och mikrofoner, till att kunna sätta upp kameror med bra kvalitét. För vi måste helt enkelt erkänna att en laptops kamera och ljud inte är tillräckligt för att bekvämt kunna genomföra möten på långväga distans.

Technostress – Stress över teknologi (Japp, det är på riktigt!)

Termen technostress har funnits ända sedan 80-talet, och aldrig har det känts så aktuellt som nu. Mängden av ny teknologi har blivit överväldigande. Idag har vi smartphones, laptops, headsets och wifi-koder tillsammans med trådlösa skrivare och VPN-inloggningar. Det är alltså en mängd varierad teknologi som vi måste lära oss, anpassa oss efter och använda dagligen; såväl hemma som på arbetet.

Dessutom visar forskning att både den dåliga ljudkvalitén vid olika onlinekonferenser, och att behöva fokusera på flera ansikten samtidigt i en videokonferens är rejält utmattande. Vilket inte är konstigt när vi är vana vid att fokusera på den som pratar i ett rum, utan störande ekon och bakgrundsljud från flera olika håll.

Vad gör vi åt den stress som kommer med all ny teknologi och det faktum att vi tvingas använda digital utrustning? För personalens välbefinnande är det viktigt att teknologin kommer med effektiva processer och enkelhet. Det ska inte vara en kamp att få igång tekniken varje dag, samtidigt som systemen också måste vara så pass enkla att man inte behöver be om hjälp hela tiden. Tekniken ska helt enkelt finnas till för att förenkla och effektivisera arbetet för medarbetarna.

Få ett kostnadsfritt förslag för din verksamhet.

Till offertformulär

Har du frågor eller funderingar gällande våra lösningar?

Kontakta oss